۲۱ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۹۰۵۰۳
ضیایی بیگدلی در نشست «بررسی ابعاد حقوقی قرار موقت دادگاه لاهه در پرونده ایران علیه آمریکا»

نشست تخصصی «ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی از منظر حقوق بین الملل» به همت انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


به گزارش عطنا، محمدرضا ضیایی بیگدلی، استاد پیشکسوت حقوق بین الملل در این نشست در سخنانی گفت: اساساً مخاصمه مسلحانه ای بین ایران و آمریکا وجود نداشته تا بحث دفاع مشروع توسط آمریکا مطرح شود بلکه اقدام آمریکا موضوعی حقوق بشری است.


وی با اشاره به اختلاف در مفهوم دفاع مشروع گفت: ماده ۵۱ منشور ملل متحد حمله مسلحانه را از دو زاویه نمود می دهد، حمله مسلحانه یک تجاوز مسلحانه است. همانطور که در قطعنامه ۳۳۱ شورای امنیت، حمله مسلحانه به قلمرو یک کشور به عنوان مصادیق تجاوز است.


ضیایی بیگدلی توضیح داد: بحث تجاوز مسلحانه به قلمرو یک کشور همان مفهومی را می رساند که ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، به حمله مسلحانه به کشوری که عضو ملل متحد است.


وی بحث دفاع پیشدستانه و پیشگیرانه را در عرصه بین المللی چندان دارای طرفدار ندانست و توضیح داد: غیر از اسراییل که خود دست به این اقدامات می زند کسی در دنیا طرفدار این دو مفهوم نیست.


به گفته این استاد پیشکسوت، ادعای آمریکا در ترور سردار بیشتر بحث پیشگیرانه دارد تا پیش دستانه. در مورد دو مفهوم یاد شده طرفداران دفاع پیشدستانه بیشتر هستند اما شاهد این نیستیم که در این زمینه هنجارسازی شده و یا معاهده ای تا به امروز امضا شده باشد.


ضیایی بیگدلی تاکید کرد: بنابراین دفاع در این ارتباط با توجه به قطعنامه تعریف تجاوز؛ تهاجم و تجاوز به قلمرو یک کشور است. اطلاعات غیرموثقی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا برای ترور سردار سلیمانی، از پایگاه هوایی قطر و برخی نیز می گویند از پایگاه هوایی کویت این حمله به قلمرو سرزمینی عراق انجام شده است.


وی با بیان اینکه باید بر این نکته تاکید کنیم آنچه مسئله است حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور است، گفت: دیدگاه هایی که مطرح می کنیم باید در جهت آرام کردن جامعه باشد. باید منافع ملی ایران در نظر گرفته شود.


ضیایی بیگدلی تصریح کرد: تهدید حمله مسلحانه به ۵۲ هدف در ایران، در قالب حقوق بشردوستانه نمی گنجد و این تهدید توسل به زور و صلح و امنیت بین المللی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار